Rabu, 7 Julai 2010

Bersama Menjana Minda Positif



Minda positif membentuk kehidupan. Mengapa minda positif? Setiap tingkah laku bermula dengan fikiran dan niat. Niat itulah membentuk tingkah laku. jika berfikiran positif maka tingkah laku juga menjadi positif. Begitu jugalah sebaliknya. Berfikiran negatif akan menarik semua anasir negatif untuk melekat dalam diri dan persekitaran. Semuanya akan nampak buruk. Itulah negatif.

Sebenarnya ini hanyalah selingan di sebalik hati yang dah lama tidak menulis. Ingin sahaja diterjemahkan semua yang berlaku dalam kehidupan ini dinukilkan bersama. Tetapi apa kan daya, hanya yang termampu dan terlarat sahaja akan dicatatkan.

Alhmdulillah, aku baru sahaja sihat dari demam, tinggal selsema dan batuk sahaja. Betapa nikmatnya sihat dan muda kepada insan. Tapi itulah insan bermula dari yansa yang bermaksud lupa. Lupa kepada nikmat lupa kepada Pencipta. Manusia kembali ingat apabila diketuk dengan ujian.

Ujian hadir dalam pelbagai bentuk sama ada disedari atau pun tidak. Tahap kesabaran jua berbeza. Bergantung kepada individu dan keyakinan kepada Allah, Pencipta sekalian alam.

Duniaaaaaaaaaaaaaaaa....
Begitu payahnya hidup di dunia iniiii..
Tanpa bimbingan dan petunjuk dariMu Ya Allah.
Ibu, maafkan aku ibu,
Ada ketika kau memberontak, masih menegakkan benang yang basah
Tapi aku tak bermaksud menyakitimu.
Kerana aku amat menyayangimu, ibu
Ayah, ku akui aku masih merinduimu.
Semoga ruhmu ditempatkan dikalangan hambaMu yang beriman.
Nenek, atuk, terima kasih kerana menyayangi cucumu ini.
Betapa aku bersyukur kerana dikurniakan orang-orang yang menyayangiku.

Ya Allah, Kau limpahkan rahmatMu kepada mereka
Yang telah banyak membantuku.
Kau permudahkanlah urusan mereka Ya Allah.
Hanya Engkau yang dapat membalas jasa mereka Ya Allah....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan